5. ročník

Od 9. do 11. dubna 2019 se Zlín stane centrem filmové kultury.

Festival  REC FEST se koná tři dny v prostorách Studia Z v Městském divadle Zlín. Jeho prostory se promění v alternativní kinosál, kde budou probíhat jednotlivé projekce, ale i přednášky a workshopy v rámci doprovodného programu. Každý večer se můžete setkávat s ostatními tvůrci, získávat kontakty z filmové branže, navázat nová přátelství v music baru ve středu Zlína – Sklep 33.

Ve třech soutěžních pásmech – hraných, animovaných a dokumentárních filmů, a v nesoutěžním bloku filmů experimentálních shlédnete studentské filmy nejen z ateliérů Audiovizuální tvorba a Animovaná tvorba FMK UTB ve Zlíně, ale i od mnoha dalších talentovaných studentů uměleckých a filmových škol z celé České republiky a ze Slovenska, ale i tvůrců mimo školní prostředí. V pásmu dokumentů bude k vidění Technika všedního dne (2018), který nahlíží do zákulisí zlínského Městského divadla a představuje pozoruhodné figury tamních kulisáků. Do výběru hraných snímků se například dostala Rekonstrukce (2018) premiérově uvedená na prestižním festivalu v Locarnu a letos nominovaná v rámci Českého lva na Cenu Magnesia pro nejlepší studentský film. Diváky beze sporu pobaví komedie parodující současné rozpory na FAMU ve filmu FAMU: Nový začátek (2018), na kterém se jako kameraman podílel absolvent našeho ateliéru Matěj Piňos. Netradiční podívanou publiku jistě nabídne i konceptuálně pojatý, osobitý slovenský snímek Hřejivá komedie o depresi, šílenství a nesplněných snech (2017) pracující s čtvercovým, „instagramovým“ formátem. Mezi animovanými filmy zaujme řada silných projektů mj. vzešlých z ateliéru Animovaná tvorba FMK UTB ve Zlíně, jako například Skříňostroj doktora Steina (2018), Tak daleko, tak blízko (2017), Hrací skříňka (2018) či Pod mrakem (2017).

Tradičně navazujeme spolupráci s filmovými školami z vybrané evropské země – v minulosti jimi byly například Polsko nebo státy Beneluxu. Letos se mohou návštěvníci těšit na snímky autorů ze Švédska. S šesti hodinami materiálu, které máme letos ve třech zmiňovaných soutěžních sekcích, bude cca hodinový blok experimentů a hodinový blok švédských krátkometrážních děl doplňovat ještě devadesátiminutový retrospektivní výběr z našeho ateliéru Audiovizuální tvorby, který v duchu letošního festivalového motta „Vzkříšení“ na plátně vzkřísí archivní studentské snímky již současných, úspěšných absolventů.

Zažijete s námi tři dny plné krátkých, ale intenzivních audiovizuálních zážitků a doprovodného programu ve formě debat s filmovými profesionály, workshopů a přednášek. Absolvent ateliéru Audiovizuální tvorba, známý videokouzelník Michal Orsava (odkaz na: https://michalorsava.com) a jeho kolegyně, absolventka z ateliéru Animovaná tvorba Michaela Lovecká, návštěvníky REC FESTu zasvětí do pozadí vzniku jejich populárních virálních videí, jež skrze žánr parodie karikaturně reflektují společensko-politické dění v Česku. Magdalena Hladká povede workshop s názvem „Jak psát tiskovou zprávu“ a v další časti doprovodného programu své aktivity na REC FESTu představí Zlín Film Festival, IS Produkce a Zlín Film Office.

V porotě, která bude letos vybírat vítěze soutěžních sekcí, zasedne slovenský dokumentarista Marek Kuboš, který na sebe loni na českých a slovenských filmových festivalech výrazně upozornil s dokumentem s hranými prvky s názvem Poslední autoportrét (2018). Po jeho boku usedne dvojice žen: talentovaná česká animátorka Kateřina Karhánková (Plody mraků) a bývalá dlouholetá šéfredaktorka časopisu Cinema, jež v současnosti pracuje v pozici umělecké ředitelky Letní filmové školy, Iva Hejlíčková.

Studenti si projdou tzv. anatomií projektového řízení, to je tou největší devizou tohoto projektu. Od počátečního rozdělení si rolí a kompetencí, přes vytrvalé průběžné kontrolování jednotlivých kroků a fází realizace, po zkušenost s psaním grantových žádostí a zajišťování prostoru k projekcím i k doprovodnému programu. Ve spolupráci se studenty z dalších ateliérů naší fakulty vytvářejí vizuál, grafickou podobu materiálů, vytvářejí webové stránky, píší texty, zvou hosty a zajišťují pro ně ubytování, vybírají soutěžní snímky a zajišťují porotu i ceny…a řeší tisíc dalších nutných úkolů, aby festival proběhl hladce a přišli na něj lidi,“ vysvětluje vedoucí ateliéru Audiovizuální tvorba MgA. Irena Kocí.

Studenti audiovize se při zrodu svých snímků přirozeně dostávají do interakce např. s úřady při vyřizování povolení pro natáčení, s majiteli při pronájmech vhodných lokací, komunikují také s vysoce postavenými manažery, atd. Festival je příležitostí pro nás všechny, jak se potkat. Velmi si vážíme otevřenosti a vstřícnosti všech, kteří neváhají pomáhat, protože bez jejich pomoci by často studentské filmy ani nemohly vzniknout,“ doplňuje vedoucí výroby ateliéru Audiovizuální tvorba Mgr. Eva Učňová.

Cílovou skupinou festivalu jsou vysokoškolští studenti, ale i okruh laických diváků, kterým se REC FEST každoročně otevírá, a to i přítomností hostů-porotců z řad filmových profesionálů – od herců a hereček, režisérů a režisérek, dramaturgů a dramaturgyň, kritiků a kritiček či zástupců a zástupkyň ze sféry filmových festivalů. Studenti pravidelně udělují Poctu vybranému tvůrci či tvůrkyni a do programu zařazují jeden z jeho/jejího filmového díla poslední doby. Letos takto při zahájení REC FESTu uctí českou herečku Elišku Křenkovou, jež patří mezi nejtalentovanější své generace. Součástí otevíracího večera tak bude projekce filmové road movie Všechno bude (2018), kterou s Eliškou Křenkovou v hlavní ženské úloze natočil režisér Olmo Omerzu. Obdobně bude doplněním programových bloků krátkých filmů celovečerní dokument slovenského režiséra Marka Kuboše s názvem Poslední autoportrét (2018), který loni zarezonoval na řadě českých a slovenských festivalů a jehož téma překonávání tvůrčí krize a (ne)možnosti realizace autorského dokumentu v současné době úzce souvisí s tématem letošního ročníku REC FESTu – Vzkříšení,“ uvádí umělecká ředitelka festivalu Mgr. Jana Bébarová.

Ke Zlínu film neodmyslitelně patří. REC FEST nabízí v soutěžních sekcích filmy výhradně studentské, které jsou mnohdy neučesané, až syrové. Festival vnímám jako takový rozjezd či předkrm před květnovým 59. ročníkem Mezinárodního festivalu filmů pro děti a mládež. Navíc filmy uváděné na REC FESTu v běžné distribuci nejspíš nebudete mít šanci vidět!“ míní Irena Kocí.

Vítáni jsou všichni, které zajímá, jak tradice zlínského filmu pokračuje!